Reklamačný poriadok
E-SHOPU BEPON
Článok I
Všeobecné ustanovenia
1. Tento reklamačný poriadok upravuje postup spoločnosti BEPON Retail SK s r.o. so sídlom Tichá 45, 811 02 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 45 259 593 zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel: Sro, vložka č. : 61112/B, (ďalej len „Predávajúci") a kupujúceho (ďalej len „Kupujúci") pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru zakúpeného na základe kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi Kupujúcim a Predávajúcim na diaľku (ďalej len ako „Kúpna zmluva“) prostredníctvom elektronického obchodu na stránke www.bepon.sk (ďalej len ako „bepon.sk“) a práva a povinnosti Kupujúceho a Predávajúceho (Predávajúci a Kupujúci spolu ďalej len „Zmluvné strany") s tým súvisiace.
2. Postup Kupujúceho, ktorý je spotrebiteľom v zmysle § 52 ods. 4 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len ako „Občiansky zákonník“) pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru zakúpeného na bepon.sk, ako aj úprava práv a povinností Zmluvných strán s tým súvisiacich sa riadi podľa § 619 až § 625 Občianskeho zákonníka a zákonom č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „Zákon o ochrane spotrebiteľa“).
3. Postup Kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom v zmysle § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka, pri uplatňovaní práv vyplývajúcich zo zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru zakúpeného na bepon.sk, ako aj úprava práv a povinností Zmluvných strán s tým súvisiacich sa riadi podľa § 422 až § 442 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení (ďalej len ako „Obchodný zákonník“).
4. Kupujúci potvrdzuje odoslaním elektronickej objednávky Predávajúcemu, že sa oboznámil s týmto reklamačným poriadkom Predávajúceho a bezvýhradne s ním súhlasí. Okamihom odoslania elektronickej objednávky Predávajúcemu sa reklamačný poriadok stáva pre Kupujúceho záväzným.
5. Reklamačný poriadok je verejne dostupný na bepon.sk a v centrále Predávajúceho na adrese TOWER 5, Kalinčiakova 33/A, 831 04 Bratislava.
Článok II
Kontrola tovaru pri prevzatí
1. Pri prevzatí tovaru je Kupujúci povinný skontrolovať, či obal, v ktorom je tovar zabalený, nie je poškodený. V prípade jeho poškodenia je nutné na mieste dodania tovaru spísať s prepravcom - kuriérskou službou protokol o zistených vadách spôsobených počas prepravy..
2. Kupujúci je povinný dodaný tovar prehliadnuť bez zbytočného odkladu po jeho prevzatí.
3. Ak Kupujúci zistí nekompletnosť tovaru alebo akékoľvek poškodenie tovaru spôsobené prepravou, ktoré sa neprejavuje vonkajším poškodením obalu, je povinný reklamáciu bezodkladne uplatniť u Predávajúceho.
Článok III
ZODPOVEDNOSŤ ZA VADY, VYTKNUTIE VÁD A ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
1. Odstúpenie od Kúpnej zmluvy bez uvedenia dôvodu podľa Zákona o ochrane spotrebiteľa
V prípade, keď je Kúpna zmluva uzatvorená použitím prostriedkov komunikácie na diaľku (v tomto prípade elektronický obchod na internete) a v prípade, ak Predávajúci včas a riadne poskytol Kupujúcemu ako spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 15 ods. 1 písm. f) Zákona o ochrane spotrebiteľa, Kupujúci ako spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu v zmysle ustanovenia § 19 odsek 1 a 20 odsek 1 Zákona o ochrane spotrebiteľa od Kúpnej zmluvy odstúpiť do 14 (slovom: štrnástich) dní od prevzatia tovaru Kupujúcim.
Podrobné poučenie o práve Kupujúceho odstúpiť od Kúpnej zmluvy a podrobné informácie o uplatnení práva Kupujúceho na odstúpenie od Kúpnej zmluvy a o právach a povinnostiach Zmluvných strán pri odstúpení od zmluvy Kupujúcim sú uvedené v článku X, XI a XII všeobecných obchodných podmienok Predávajúceho, ktorých znenie je uverejnené na bepon.sk.
2. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady, práva na výmenu alebo opravu (odstránenie vady) tovaru, odstúpenie od Kúpnej zmluvy z dôvodu vád tovaru
2.1 Zodpovednosť za vady a práva zo zodpovednosti za vady
1. Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má tovar predaný cez bepon.sk v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do (2) dvoch rokov od dodania tovaru Kupujúcemu. Predaný tovar má vady, ak nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami (§ 616 Občianskeho zákonníka) a všeobecnými požiadavkami (§ 617 Občianskeho zákonníka) alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva .
2. Ak Predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, Kupujúci má voči nemu právo na:
¾ odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623 Občianskeho zákonníka),
¾ primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od Kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624 Občianskeho zákonníka).
3. Kupujúci môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva, len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia dvojročnej doby uvedenej vyššie.
4. Kupujúci má voči Predávajúcemu právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú zodpovedá Predávajúci, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu; Kupujúci musí toto právo uplatniť u Predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od Kúpnej zmluvy, inak právo zanikne.
2.2 Vytknutie vady
1. Vadu tovaru možno vytknúť:
(A) V ktorejkoľvek prevádzkarni Predávajúceho, t.j. v ktorejkoľvek predajni BEPON; zoznam prevádzok BEPON Predávajúceho je uvedený na bepon.sk v časti „Informácie“ , alebo
(B) Prostriedkami diaľkovej komunikácie, a to doručením písomnej reklamácie spolu s tovarom poštou na korešpondenčnú adresu Predávajúceho, a to:
BEPON Retail SK s.r.o.
TOWER 5
Kalinčiakova 33/A
841 04 Bratislava
Tel.: 00421 232 662 630
E-mail: eshop@bepon.sk
2. Predávajúci poskytne Kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady Kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu bezplatne odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Predávajúci nemôže ovplyvniť.
3. Ak Predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi Kupujúcemu. Ak Kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť Predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Náklady Kupujúceho ako spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom si Kupujúci musí uplatniť u Predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od Kúpnej zmluvy, inak právo zanikne.
4. Ku každému tovaru zakúpenému u Predávajúceho je pri jeho dodaní Kupujúcemu priložená faktúra (doklad o kúpe tovaru), ktorá slúži zároveň ako záručný doklad potvrdzujúci zakúpenie tovaru u Predávajúceho.
5. Reklamovať, resp. vytýkať u Predávajúceho vady tovaru je možné len vo vzťahu k tovaru zakúpenému u Predávajúceho, pričom je potrebné, aby Kupujúci čo najpresnejšie popísal vadu, ktorú u kúpeného tovaru vytýka.
2.2 Odstránenie vady
1. Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže Kupujúci požadovať jej bezplatné odstránenie. Predávajúci vadu odstráni v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý Predávajúci potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady.
2. Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil Predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil Kupujúcemu značné ťažkosti.
3. Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa odseku 2 druhej vety vyššie.
4. Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote (tak, ako je definovaná v odseku 1 vyššie) po tom, čo Kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí Kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý Kupujúci vec požadoval.
5. Na účely opravy alebo výmeny Kupujúci odovzdá alebo sprístupní vec Predávajúcemu; náklady prevzatia veci znáša Predávajúci.
6. Predávajúci dodá opravenú vec alebo náhradnú vec Kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu Kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak. Ak Kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže Predávajúci vec predať za podmienok uvedených v § 623, odsek 5 Občianskeho zákonníka.
7. Predávajúci zodpovedá za vady náhradnej veci podľa v rovnakom rozsahu podľa ustanovení tohto reklamačného poriadku.
2.3 Zľava z kúpnej ceny a odstúpenie od Kúpnej zmluvy
1. Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má Kupujúci právo od Kúpnej zmluvy odstúpiť. To isté právo má Kupujúci pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať. Kupujúci má právo odstúpiť od Kúpnej zmluvy aj vtedy, ak ho scudziteľ výslovne ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené Kupujúcim, alebo že vec nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.
2. Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá nebráni riadnemu užívaniu veci podľa, má Kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny.
3. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od Kúpnej zmluvy, ak:
a) Predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
b) Predávajúci vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka,
c) Predávajúci odmietol odstrániť vadu v prípade, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,
d) vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od Kúpnej zmluvy, alebo
f) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre Kupujúceho.
Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.
4. Kupujúci nemôže odstúpiť od Kúpnej zmluvy podľa odseku 3 toho bodu, ak sa Kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná; dôkazné bremeno, že sa Kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie Predávajúci.
5. Ak sa Kúpna zmluva týka kúpy viacerých vecí, Kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od Kúpnej zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
6. Kupujúci po odstúpení od Kúpnej zmluvy alebo jej časti vráti vec Predávajúcemu na náklady Predávajúceho. Predávajúci po odstúpení od Kúpnej zmluvy vráti Kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci Predávajúcemu alebo po preukázaní, že Kupujúci zaslal vec Predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
7. Predávajúci vráti kúpnu cenu Kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil Kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak Kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Predávajúci.
Článok IV
Alternatívne riešenie sporov
1. Kupujúci ako spotrebiteľ má právo podať Predávajúcemu ako obchodníkovi žiadosť o nápravu, ak medzi Kupujúcim a Predávajúcim vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa Kupujúci domnieva, že Predávajúci porušil iné práva Kupujúceho ako spotrebiteľa. Predávajúci informuje Kupujúceho na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov, ak Predávajúci odpovedal zamietavo na žiadosť Kupujúceho podľa predchádzajúcej vety. . Ak Predávajúci na žiadosť Kupujúceho o nápravu podľa tohto odseku a článku VOP odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania Kupujúcim, Kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „Zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov“). Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Predávajúcim je (i) Slovenská obchodná inšpekcia, ústredný inšpektorát, Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov, Bajkalská 21/A, p. p. 29, 827 99 Bratislava 27 alebo elektronicky na ars@soi.skalebo adr@soi.sk ; podrobné informácie o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov sú dostupné na webovom sídle Slovenskej obchodnej inšpekcie https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi alebo (ii) iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárska Slovenskej republiky (zoznam oprávnených subjektov je dostupný na stránke https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1?csrt=8158751264719103222 ), pričom Kupujúci má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
Kupujúci môže zároveň na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť ODR platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/ .
2. Návrh Kupujúceho na začatie alternatívneho riešenia sporu musí v zmysle § 12 odsek 3 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov obsahovať:
a) meno a priezvisko spotrebiteľa, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt, ak ich má,
b) presné označenie Predávajúceho (obchodníka),
c) úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností,
d) označenie, čoho sa Kupujúci ako spotrebiteľ domáha,
e) dátum, kedy sa Kupujúci ako spotrebiteľ obrátil na Predávajúceho so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo s Predávajúcim bol bezvýsledný,
f) vyhlásenie o tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatívneho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e) alebo písm. g) Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
Návrh možno podať v listinnej podobe, elektronickej podobe alebo ústne do zápisnice, ak pravidlá alternatívneho riešenia sporov subjektu alternatívneho riešenia sporov neustanovujú inak. Na podanie návrhu môže Kupujúci využiť formulár, ktorého vzor je Kupujúcemu k dispozícii na stiahnutie na stránke Predávajúceho bepon.sk a ktorý je dostupný na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a každého subjektu alternatívneho riešenia sporov, ako aj na webovom sídle Slovenskej obchodnej inšpekcie (https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov/formular-pre-podanie-navrhu-na-zacatie-ars.soi). K návrhu Kupujúci priloží doklady súvisiace s predmetom sporu, ktoré preukazujú skutočnosti uvedené v návrhu. Ak ide o spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, Kupujúci môže už v návrhu uviesť svoj súhlas so zabezpečením vyjadrenia odborne spôsobilej osoby podľa § 15 ods. 7 Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
Článok V
Spracúvanie osobných údajov
1. Predávajúci spracúva osobné údaje kupujúceho na účel vybavenie reklamácie. Predávajúci poskytne osobné údaje Kupujúceho príjemcom, ktorým je povinný poskytnúť osobné údaje na základe zákona ako je napr. Slovenská obchodná inšpekcia a iné subjekty, ktorým poskytuje osobné údaje na základe zákona. Predávajúci postupuje pri zaobchádzaní s osobnými údajmi Kupujúceho v súlade s ustanoveniami platných predpisov o ochrane osobných údajov. Kupujúci berie na vedomie, že je povinný svoje osobné údaje uvádzať správne a pravdivo a bez zbytočného odkladu informovať predávajúceho o zmene svojich osobných údajov. Právnym základom spracúvania je zákonná povinnosť spracúvanie je v zmysle čl. 6 ods. 1 písm. c) Nariadenia vyplývajúca zo zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nedochádza k profilovaniu a ani k prenosu do tretej krajiny. Kupujúci je povinný poskytnúť osobné údaje na účely vybavenia reklamácie, ich neposkytnutie, môže mať za následok nevybavenie reklamácie. Osobné údaje bude predávajúci spracúvať a archivovať v súlade s osobitnými predpismi počas 5 rokov odo dňa vybavenia reklamácie. Kupujúci má ako dotknutá osoba, ktorej osobné údaje sú spracúvané Predávajúcim, právo od tejto spoločnosti požadovať prístup k osobným údajom, ktoré sa jej týkajú, ako aj právo na opravu, obmedzenie spracúvania týchto údajov. Ak sú žiadosti dotknutej osoby zjavne neopodstatnené alebo neprimerané, najmä pre ich opakujúcu sa povahu, Predávajúci môže požadovať primeraný poplatok zohľadňujúci administratívne náklady na poskytnutie informácií alebo odmietnuť konať na základe žiadosti. Ak sa dotknutá osoba domnieva, že spracúvanie osobných údajov, ktoré sa jej týka, je v rozpore platnými predpismi o ochrane osobných údajov, má právo podať sťažnosť dozornému orgánu, ktorým sa rozumie Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky, Hraničná 12, 820 07 Bratislava. Prípadné otázky týkajúce sa ochrany osobných údajov adresujte zodpovednej osobe prostredníctvom e-mailovej adresy: zodpovednaosoba@bepon.sk.
2. Viac o informáciách o spracúvaní osobných údajov a o právach dotknutej osoby nájdete tu: https://www.bepon.sk/informacie/7-zasady-ochrany-osobnych-udajov
Článok VI
Záverečné ustanovenia
1. Predávajúci si vyhradzuje právo kedykoľvek zmeniť a/alebo doplniť reklamačný poriadok. Zmeny a/alebo doplnky tohto reklamačného poriadku vstupujú do platnosti dňom ich zverejnenia na bepon.sk.
V Bratislave dňa 01.07.2024